COINVENT

Concept Invention Theory - Θεωρία εφεύρεσης εννοιών (2013-2016)

Χρηματοδοτούμενο από το πρόγραμμα FP7 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Συμμετέχοντα Ιδρύματα

  • Artificial Intelligence Research Institute (IIIA-CSIC), Barcelona (Coordinator) 
  • University of Edinburgh, U.K. 
  • University of Osnabrück, Germany 
  • Universty of Bremen, Germany 
  • Goldsmith’s College, London, U.K. 
  • University of Dundee, U.K. 
  • Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο θεσσαλονίκης

Μέλη της ερευνητικής ομάδας του ΑΠΘ

  • Αιμίλιος Καμπουρόπουλος (Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΑΠΘ – Επιστημονικώς Υπεύθυνος) 
  • Κώστας Τσούγκρας (Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΑΠΘ) 
  • Λεόντιος Χατζηλεοντιάδης (Τμ. Ηλεκτρ. Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών ΑΠΘ) 
  • Χριστίνα Αναγνωστοπούλου (Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Αθηνών)
  • Μάξιμος Καλιακάτσος-Παπακώστας (ΤΜΣ, ΑΠΘ, μεταδιδακτορικός ερευνητής)
  • Ανδρέας Κατσιάβαλος (ΤΜΣ, ΑΠΘ, διδακτορικός φοιτητής)

Συνοπτική Περιγραφή Έργου

Στόχος του έργου είναι η κατασκευή ενός γνωσιακά-εμπνευσμένου υπολογιστικά-εφικτού τυπικού μοντέλου δημιουργίας καινούριων εννοιών (concept invention) στηριγμένο σε μια συστηματική μαθηματική θεωρία εννοιών (concept theory). Αυτό το μοντέλο θα βασιζεται στην Ενιαία Θεωρία Εννοιών (Unified Concept Theory) του Goguen και σε ιδέες από γνωσιακές και κοινωνικές θεωρίες σύμμειξης εννοιών (conceptual blending) για την δημιουργία νέων εννοιών, και στη συνέχεια θα εφαρμοστεί σε δύο πεδία: μαθηματικά και μουσική. Το τυπικό αυτό μοντέλο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την δημιουργία υπολογιστικών συστημάτων τα οποία υποστηρίζουν γνήσια δημιουργικές διαδικασίες στην επιστήμη και στην τέχνη.

Σχετικά με το πεδίο εφαρμογής στη μουσική, στόχος είναι η δημιουργία ενός υπολογιστικού μοντέλου το οποίο θα μπορεί να ‘μαθαίνει’ διαφορετικά αρμονικά ιδιώματα έχοντας πρόσβαση σε συνεκτικά σύνολα συγχορδιακών διαδοχών από διαφορετικά μουσικά στυλ (Bach chorales, jazz, τροπικά ιδιώματα, ατονική μουσική, παραδοσιακά πολυφωνικά ιδιώματα, κλπ), και στη συνέχεια, είτε να μπορεί να εναρμονίσει μια δεδομένη μελωδία παραμένοντας μέσα σε συγκεκριμένο αρμονικό χώρο, είτε να εξερευνήσει και να συνδυάσει διαφορετικούς αρμονικούς χώρους δημιουργώντας ένα νέο σύνθετο πρωτότυπο μουσικό ιδίωμα και νέες μοναδικές μη-αναμενόμενες εναρμονίσεις.