C.A.L.M.

Kοινοτική Δράση στη Μάθηση της Μουσικής

H ερευνητική ομάδα C.A.L.M. στοχεύει στο να πλησιάσει το πανεπιστήμιο και δημόσια σχολεία «υψηλού κινδύνου» που έχουν απομονωθεί λόγω των γεωγραφικών, οικονομικών, πολιτιστικών και πολιτικών παραγόντων και δεν έχουν εύκολη πρόσβαση στην μουσική εκπαίδευση.

Η δημιουργία του ερευνητικού έργου C.A.L.M. (Community Action in Learning Music—Kοινοτική Δράση στην Μάθηση της Μουσικής) προέκυψε από την ανάγκη της καθηγήτριας Ελένης Λαπιδάκη, η οποία διδάσκει από το 1999 το υποχρεωτικό μάθημα «Μουσική Παιδαγωγική» στους προπτυχιακούς φοιτητές-μουσικούς του Τμήματος Μουσικών Σπουδών, Σχολή Καλών Τεχνών, Α.Π.Θ., να καταπολεμήσει την αναποτελεσματικότητα, την απάθεια και την απομόνωση που χαρακτηρίζουν την ακαδημαϊκή διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου της Μουσικής Παιδαγωγικής. Το C.A.L.M. αποτελεί ένα διεπιστημονικό έργο που συνδιάζει την Μουσική Παιδαγωγική (συντονίστρια έργου η καθηγήτρια Ελένη Λαπιδάκη) με τους κλάδους της Οικονομίας της Υγείας και του Ευρωπαϊκού Δικαίου και των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Οι βασικοί άξονες προτεραιότητος των δράσεων του προγράμματος C.A.L.M. στοχεύουν:

  1. στην προώθηση ισότητας ευκαιριών σε μια υψηλής ποιότητας μουσική εκπαίδευση σε μαθητές νηπιαγωγείων, δημοσίων σχολείων Α’ και Β’ εκπαίδευσης καθώς και σχολείων σε νοσοκομεία, τα οποία δεν έχουν μουσικοεκπαιδευτικούς και πρόσβαση σε εξειδικευμένη μουσική διδασκαλία, μάθηση και έκφραση,
  2. στην δημιουργία του θεσμού «κοινοτήτων μάθησης» μεταξύ των φοιτητών του Τμήματος Μουσικών Σπουδών και των μαθητών των δημοσίων σχολείων, που βρίσκονται σε οικονομικά αποδυναμωμένες αστικές και επαρχιακές περιοχές της Ελλάδας, και των οποίων μεγάλος αριθμός μαθητών παρουσιάζει πολιτισμικές και γλωσσικές ιδιαιτερότητες και διαφορές (μουσουλμανόπαιδες, τσιγγανόπαιδες, Πομάκοι, παλιννοστούντες ομογενείς, παιδιά οικονομικών μεταναστών) ή σοβαρά προβλήματα υγείας.
  3. στην πρόταση συγκεκριμένων λύσεων μουσικοπαιδαγωγικής φύσεως, ώστε τα αναλυτικά προγράμματα μουσικής της προσχολικής και της Α’ και Β’ βάθμιας εκπαίδευσης να δίνουν ίσες ευκαιρίες για δημιουργικότητα, έκφραση και πολιτισμικούς συσχετισμούς καταπολεμώντας τον κοινωνικό αποκλεισμό σύμφωνα με την επιθυμητή λειτουργία του «Ευρωπαίου πολίτη», όπως αυτή σκιαγραφείται ή επιβάλλεται από την Συνθήκη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή/και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, και τέλος
  4. και στην συνεργασία της Ελληνικής διεπιστημονικής ομάδας του C.A.L.M. με διακεκριμένους συναδέλφους από την Ευρωπαϊκή Ένωση, των οποίων οι επισκέψεις, διαλέξεις και workshops για τους φοιτητές του Tμήματος Μουσικών Σπουδών χρηματοδοτούνται κατά ένα μεγάλο μέρος από την Επιτροπή Ερευνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Στην ιστοσελίδα του C.A.L.M. http://calm.web.auth.gr/ μπορεί κανείς να πάρει μια γεύση από στιγμιότυπα μουσικής δημιουργικότητας κατά τις διδασκαλίες των φοιτητών στα σχολεία καθώς και πληροφορίες για την ερευνητική ομάδα και την δράση του έργου.