Ανακοίνωση για το μάθημα “Μουσικά σύνολα: Εργαστήρι κιθάρας I-ΙΙΙ”

06 / 10 / 2020

Το μάθημα έχει ως στόχο την καλλιέργεια και δημόσια παρουσία της κλασικής
κιθάρας, κυρίως μέσα από τη δημιουργία μικρών συνόλων δωματίου, με ρεπερτόριο
που θα εκτείνεται από τον 17ο έως τον 21ο αιώνα.
Το μάθημα είναι διάρκειας δύο (2) ωρών και έχει δύο (2) ECTS. Διεξάγεται κάθε
Τετάρτη 18.00-20.00 στο Φουαγιέ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών Α.Π.Θ., άρα θα
γίνεται δια ζώσης.
Το πρώτο μάθημα θα διεξαχθεί την Τετάρτη 7 Οκτωβρίου.
Παρακαλούνται οι φοιτητές/-τριες που θα προσέλθουν να τηρούν το υγειονομικό
πρωτόκολλο (χρήση μάσκας) και τις αποστάσεις 1,5-2 μέτρων. Επίσης, μόνο για
υγειονομικούς λόγους, θα πρέπει να τηρείται ένα παρουσιολόγιο σε κάθε μάθημα
ώστε αν συμβεί κάποιο κρούσμα κορονοϊού να μπορεί να γίνει η ιχνηλάτηση των
επαφών.
Περιεχόμενο μαθήματος:
• Στόχος του εργαστηρίου είναι η μελέτη ενός μεγάλου χρονικού εύρους
ρεπερτορίου, καθώς και η στυλιστική, αναλυτική και τεχνική προσέγγιση της
συναυλιακής του παρουσίασης. Στο επίκεντρο τίθεται η δημιουργία μικρών συνόλων
με βάση την κιθάρα που να συμπεριλαμβάνουν και άλλα όργανα (λ.χ. βιολί, φλάουτο
κλπ.) ή φωνή. Άρα το μάθημα απευθύνεται σε φοιτητές κιθαριστές, αλλά και σε
φοιτητές εκτελεστές άλλων οργάνων που θα ήθελαν να συμπράξουν με την κιθάρα.
Το εξεταζόμενο ρεπερτόριο θα περιλαμβάνει έργα από το όψιμο μπαρόκ, τον
κλασικισμό και τον ρομαντισμό, τον 20ο αι., πολύ πρόσφατα έργα, καθώς και Έλληνες
συνθέτες.
• Θα συζητηθούν και θα μελετηθούν ζητήματα όπως:

  • η ιστορική προσέγγιση της ερμηνείας (ειδικά για ρεπερτόριο όψιμου μπαρόκ,
    κλασικισμού και ρομαντισμού)
  • η τεχνική στην υπηρεσία της αισθητικής ερμηνείας και της αναλυτικής και
    δομικής κατανόησης ενός μουσικού έργου
  • η κιθάρα σε σχέση με άλλα όργανα και το ρεπερτόριό τους (π.χ. βιολί ή πιάνο την
    εποχή του 18ου / 19ου αι.)
  • η δημιουργία έργων για κιθάρα από διάσημους συνθέτες, μη κιθαριστές
  • το ελληνικό ρεπερτόριο
  • οι μεταγραφές και η σημασία τους για το ρεπερτόριο μουσικής δωματίου της
    κιθάρας
  • η δημιουργία ενός μουσικού συνόλου με κιθάρα: συνεργασία, τρόποι μελέτης,
    κοινή ερμηνευτική προσέγγιση.
    • Η αξιολόγηση διαμορφώνεται από την συνεπή παρουσία των φοιτητών και την
    πρόοδο των έργων που έχουν επιλεχθεί να ερμηνευθούν:
    α) κατά τη διάρκεια του εξαμήνου (ως 40%) και
    β) κατά την παρουσίαση σε δημόσια συναυλία στο τέλος του εξαμήνου (ως
    60%). Αν, λόγω του κορονοϊού, δεν μπορεί να διεξαχθεί συναυλία, θα αντικατασταθεί
    από την δημιουργία ενός βίντεο με live εκτέλεση του συνόλου.
    Η βαθμολογία είναι του τύπου “περάτωση / μη περάτωση” (pass / fail).
    Ο διδάσκων
    Γιώργος Σακαλλιέρος

share